F6C - Tech. - DATA - SERVIS - RADY A PORADY - NÁVODY
Honda F 6 C
Technické parametry jsou pro rok : 1998, 1999, 2000

Typ motoru : čtyřdobý plochý kapalinou chlazený 12ventilový šestiválec SOHC
Vrtání x zdvih ( mm ) : 71 x 64
Zdvihový objem ( ccm ) : 1520
Kompresní poměr : 9,8:1
Max. výkon ( k/ot. za min ) DIN : 100/6000
Max. kroutící moment ( kg/ot. za min ) : 13,3/5000
Spouštění motoru : elektrické
Převodovka, Sekundární převod : 5 rychlostí, kardan
Rozměry ( D x Š x V ) ( mm ) : 2530 x 980 x 1185
Rozvor ( mm ), Výška sedla ( mm ) : 1690, 740
Objem nádrže ( l ) : 20
Pneu přední, zadní : 150/80-R17 72H, 180/70-R16 77H
Odpružení přední, zadní : 45 mm převrácená teleskopická vidlice olej-vzduch, dva klasické tlumiče 5 stupňů předpětí pružiny
Brzdy přední, zadní : 296 mm dvoukotoučová dvoupístková, 316 mm kotoučová jednopístková
Hmotnost bez náplní ( kg ) : 309
Cena je pro rok 2000 : 509.000,-



ZDROJ: http://www.moto-hp.cz/
Zazimování motorky

Pokud chcete najít motorku na jaře v TOP stavu, měli by jste dodržet několik pravidel.



Aby Váš motocykl zůstal v perfektním stavu a byl připraven i na další sezónu, je důležité jej dobře zazimovat.
Nestačí jen motorku po poslední jízdě zaparkovat v lepším případě do garáže. Zde Vám uvádíme několik typů, jak na to:

Nejprve je potřeba motorku důkladně umýt vodou a nechat dobře uschnout.

Dále je dobré potřebné části motorky vyčistit technickým benzínem.

Po uschnutí motocykl vyčistěte čistícími prostředky (např. ve spreji) a pořádně vyleštěte.

Promažte i ostatní pohyblivé části motocyklu – páčky …

Pokud motocykl zazimováváte v místnosti (např. garáži), kde je sucho a stálá teplota a nehrozí, že klesne bod mrazu (ideální je 10 şC), nemusíte vyndávat baterku za motocyklu a postačí Vám motocykl např. 1x za měsíc nastartovat.

Pokud máte problém s teplotou nebo vlhkostí při zazimování, je lepší akumulátor vyjmout a jednou za čas jej dobít (menší dobíjecí hodnoty).

Nádrž motorky doplňte až po okraj. Zamezíte tak korozi vnitřního pláště palivové nádrže.

Pokud jde o pneumatiky, ideálem by bylo, aby obě byly ve vzduchu.
Stačí však pneumatiky o něco přehustit a jednou za čas se zaparkovaným motocyklem popojet. Zabráníte tak deformaci pneumatik.

Věnujte péči a ošetřete Vaše sedla - řádně je vyčistěte a namažte přípravky pro údržbu kůže.

Nezapomeňte utěsnit výfuk prodyšnou tkaninou. Opět zabráníte korozi.

Kdy měnit olej
Mezi motorkáři se diskutuje o vhodné době pro výměnu olejové náplně, která většinou vychází právě na zimu. Po konzultacích s výrobci olejů i mechaniky můžeme zodpovědně říci, že je to úplně jedno. Praktičtější je ale udělat tento servisní úkon na podzim, kdy mají servisy většinou volno a je možné se dohodnout i na rozumné ceně. S výměnou oleje můžete nechat zkontrolovat celý stroj, vůle v řízení, kolech, atd.

Po vykonání předchozích bodů zbývá motocykl zakrýt přehozem – prodyšným.

Nezapomeňte na oblečení
Bavíme se hlavně o motorce, ale svou část péče si vyžaduje i oblečení a výbava jezdce.
Přilbu je dobré po sezoně rozebrat a vyprat interiér. O vyčištění plexiskla a přilby samotné snad ani není třeba mluvit. Vyčistit nebo vyprat je třeba i textilní oblečení. Kůži je optimální omýt jarovou vodou a naimpregnovat speciálním krémem.

Jak připravit motorku na sezonu

Jaro se blíží, teploty pomalu stoupají a motorkáři již znovu pokukují po svých jednostopých miláčcích, protože už se nemohou dočkat, až se na nich zase pořádně projedou. Jak na předsezónní přípravu motocyklu, abyste si první vyjížďku užili a nemuseli hned volat odtahovou službu?



Pravidelně měňte olej
Největší pozornost věnujte péči o pohonné ústrojí.
Důležité je dodržovat servisní intervaly výměny oleje a olejových filtrů. Olej je nejlepší měnit před zimou, aby se v motoru neusazovaly nečistoty z oleje. Pokud jste jej nechali v motoru i během zimní pauzy, před první vyjížďkou ještě raději zkontrolujte hladinu, která by měla dosahovat horní rysky. Ujistěte se také, že je v pořádku vzduchový filtr, hrozí u něj zanesení.
V případě potřeby jej vyčistěte, případně nahraďte novým.
A nezapomeňte na METALTEC

APLIKACE pro VALKYRII
200ml přípravku do oleje a 50ml do diferenciálu zadního kola.Lahvičku po té "vypláchněte" benzínem a "vražte to do nádrže! Takže vám stačí 1 balení METALTECu. Zopakovat až při 2 výměně oleje!! Vzhledem v navázání METALTECU na kov nikoliv na olej si ho s ním nevypustíte!
objednávku stačí napsat - Rokacz@seznam.cz - a nebo zavolat 602203836






Baterii připojte do nabíječky
Se svým motocyklem nevyjedete, pokud nemáte v pořádku baterii.
Nejvhodnějším způsobem, jak zajistit, aby stání dlouhé několik měsíců v pořádku přečkala, je uložit ji na přiměřeně teplém místě, případně ji připojit do nabíječky autobaterií.
Před opětovným namontováním baterie pečlivě očistěte kontakty.

U pneumatik zkontrolujte tlak i praskliny
Kromě nedostatečně výrazného vzorku bývá u pneumatik problémem příliš nízký tlak, takže je bude pravděpodobně nutné dofouknout na výrobcem předepsanou úroveň.
S podhuštěnými pneumatikami motorka v zatáčkách „plave“ a je celkově hůře ovladatelná.
Naopak pneumatika s příliš silným tlakem méně tlumí nerovnost, takže pocítíte každý kamínek. Navíc se zmenšuje styčná plocha pneumatiky s vozovkou a hrozí riziko smyku. Nezapomeňte také zkontrolovat, zda se na pláštích nevyskytují praskliny.
Těmi přitom netrpí jen staré pneumatiky, ale i ty novější.

Se sjetými brzdovými destičkami nevyjíždějte

U brzdových destiček zkontrolujte, zda nejsou příliš sjeté.
Obložení by mělo být silné alespoň 1 mm, v opačném případě destičky raději vyměňte. Brzdové kotouče odmastěte, doplňte brzdovou kapalinu a odvzdušněte brzdový systém.
Na místě je také zkontrolovat, zda na místech spojů hadic chladicího okruhu či spoje v brzdovém systému neuniká nějaká kapalina.

Nepodceňujte ani péči o oblečení

S předsezónní přípravou motorky souvisí i helma, oblečení a obuv jezdce. Vše důkladně zbavte hmyzu a dalších nečistot, ať už speciálním přípravkem nebo čistou vodou.
Kůži po vysušení naimpregnujte, textil rovněž ošetřete speciálním sprejem na textil.
Během sezóny pak tuto proceduru několikrát zopakujte, abyste prodloužili životnost svého oblečení

Po dlouhé pauze nepřeceňujte své síly

Vaše motorka je nyní připravena vyrazit. Při první projížďce v nové sezóně však nepřeceňujte své síly.
Přece je to již několik měsíců, co jste na svém motocyklu seděli. A dlouhá pauza se na jezdeckých schopnostech podepíše i u sebezkušenějšího jezdce. Navíc po zimě na vás na silnicích číhá i nebezpečí. Mrazy vytvořily mnoho nových děr a ze sypacích strojů zůstala na vozovce spousta písku.

TERMÍNY
Seznam technologických termínů pro servis, údržbu a výměnu jednotlivých dílů a částí.

Velice děkuji za spolupráci dílně MOTOMAX v Dolních Břežanech.




Největší vědecká novinka pro rok 2015 speciální nově vyvinuté samomazné ložisko vhodné pro všechny stroje bez vyjímnky
je potřeba jen ohlídat jestli nemá už prošlo záruční dobu - potom se mazivost ztrácí






Aby se Vám motor hezky točil potřebuje občas i vyměnit olej.,
Výrobce to doporučuje každých 12000km - osobně ho měním po 6000km.
jak na to :
Připravte si nádobu na starý olej co se vejde pod motorku - cca 5 litrů
povolte olejový filtr - trochu oleje vyteče - tak očistěte přírubu
našroubujte nový filtr a dotáhněte
povolte vypouštěcí šroub na spodku motoru
nechte vytéct olej a potom dejte motorku do rovného stavu (ne na stojánku) ať vyteče zbytek
očistěte šroub a dotáhněte zpět
připravte olej - 10W/40 SAE náplň 3.7 litru takže trochu méně na Metaltec cca 3.6 litru
vyndejte METALTEC a nalijte 2 dcl do oleje
olej nalijte opatrně horním šroubem na motoru
vyjetý olej ekologicky zlikvidujte - v kamnech
a můžete vyrazit na vyjíždku !!!






Ne plechy, chromy, světla a kraviny, ale GUMY je to co Vás drží na asfaltu!! Nepodceňujte jejich stav a dbejte na včasnou výměnu - v dešti už bude pozdě :-(
jak na to :
Kupte si gumy :-) - rozměry jsou:
180/70/16 M/C 77 H a 150/80/17 M/C 72H
osobně dávám přednost tužším DUNLOP Elite - pro těžké motocykly.
Umístěte hever pod motor a zvedněte motorku
zafixujte jí popruhy, aby Vám náhodou nespadla
povolte zadní tlumiče
odmontujte brzdič
povolte šroub osy kola a vyklepněte ji - DOLEVA
zkontolujte její stav - očistěte a namažte
vysuňte kolo
sundejte gumu a zkontrolujte stav vnitřního rávku
nazujte gumu (pozor na směr otáčení) a pokud jste šikovní tak si jí vyvážíte sami :-)
foukejte tlak 2.2 bar
promázněte vývody a zuby kardanu a nasaďte kolo
přední kolo demontáž viz. níže
vše odzkoušejte a můžete se jen usmívat (ten nápis je blbě - má tam být HONDA)
POZOR nové gumy můžou chvilku klouzat!!






Občas potřebujete vyndat přední kolo - píchnete, měníte rozvody, tlumiče atd.... - jak na to :
Umístěte hever pod motor a zvedněte motorku
zafixujte jí popruhy, aby Vám náhodou nespadla
povolte stahovací šrouby na vidlicích 4X
povolte šroub osy kola a vyklepněte ji - DOLEVA
zkontolujte její stav - očistěte a namažte
povolte a demontujte brzdiče
vysuňte kolo






Pokud Vám drhne přední kolo a nebo provádíte větší údržbu určitě nezapomeňte na ložiska - začít můžete předním kolem - jak na to :
Umístěte hever pod motor a zvedněte motorku
zafixujte jí popruhy, aby Vám náhodou nespadla
demontujte přední kolo viz. výše
vyndejte "rozpěrku"
vyndejte "krycí" gufera ložisek z obou stran
ocelovou tyčkou nebo šroubovákem vyklepněte obě ložiska
vyčistěte a promažte střed kola
naklepněte ložiska
naklepněte rozpěrku kola






Jak praví lidová moudrost - každé péro jednou změkne :-) NO i ty Vaše v tlumičích !!
Projevuje se to špatnou stabilitou v zatáčkách, klepáním rolky o blatník, když vymetete nějakou díru, měkým předkem když "zapumpujete" při zastavení.
Narovinu - výměna je pouze pro "znalce a připravené". Bohužel je konstrukce tlumičů Valkýrie obrácená oproti normálním motorkám!!
Takže nejdříve nová péra - kupodivu je každé trochu jiné - jedno pruží - druhé tlumí. Koupíte přes internet za cca 2500kč. Připravte si také novou kapalinu do tlumičů (viz. níže).
Pokus vyměnit pružiny bez demontáže tlumičů jsme vzdali po hodině pokusů :-( - takže doporučuji demontáž tlumičů a dobré nsastudování a zapamatování jejich vnitřního složení !!
Samotné prohození pružin není až tak těžké, pozor na správný poměr kapaliny.
Před rozjezdem znovu zkontolujte tuhost - musí si to trochu sednout tak s tím "zapumpujte" v klidném stavu.
Při pocitu beznaděje nad rozloženou trubkou a spoustou plechů kolem co z ní vypadly volejte - MOTOMAX !
jak na to :
demontujte přední blatník a brzdič
nemusíte, ale doporučuji sundat přední plexi
povolte stahovací šrouby na vidlicích 4X
povolte šrouby držáků tlumiče
vysuňte opatrně tlumič - vše viz. níže -
demontujte horní velký šroub
demontujte spodní "vypouštěcí" inbus
vytáhněte pružinu "drátkem"
zkontrolujte celé osazení tlumiče, a vložte zpět
dotáhněte spodní šroub
dolijte kapalinu
vložte novou pružinu
zmáčkněte a pomocí "přípravku" dotáhněte horní vnitřní víčko tlumiče které drží péro - jde to fakt blbě!!
dotáhněte horní víčko tlumiče




Pokud se Vám zdá, že tlumiče jsou jako "žvýkačka" a průjezd českou silnicí nižší kategorie je utrpení - přichází čas výměny oleje v předních tlumičích - jak na to :
demontujte přední blatník a brzdič
nemusíte, ale doporučuji sundat přední plexi
povolte stahovací šrouby na vidlicích 4X
povolte šrouby držáků tlumiče
vysuňte opatrně tlumič


utáhněte tlumič do svěráku a povolte horní šroub
otočte ho obráceně a pomalým "pumpováním" vylijte kapalinu ven, nechte dokonale odkapat
mrkněte do manuálu POZOR každý tlumič má jiný OBSAH kapaliny
levý 744 a pravý 670 ml. kapalina SAE 10-W30
nalijte kapalinu - pomožte si pumpováním
dotáhněte horní šroub a několikrát opět zapumpujte
vsuňte tlumič do držáků
srovnejte a dotáhněte






Podle manuálu je potřeba po ujetí cca 100000km nebo po 10ti letech provozu vyměnit rozvodové řemeny motoru a napínací kladky, takže pokud je nechcete mít jako kšandy, šáhněte do portmonky a vyměňte je - jak na to :
demontujte přední část motocyklu kvůli lepšímu přístupu - viz.výše
sundejte přední kryt rozvodů - to kulaté víčko uprostřed NE
podívejte se na "domeček plný koleček" ať víte jak to má vypadat složený :-)
klíčem natočte centrálním šroubem rozvody na vyznačené šipky - v pravo i levo, pokud vidíte diferenci - jsou to ty vytahané řemeny
demontujte napínací kladky - pozor na perka
sundejte i elektrické měřiče otáček - takové ty černé kostičky a nechte je viset na drátech

připravte si a zkontrolujte nové řemeny
srovnejte střední i boční ozubená kola přesně šipkama proti šipkám vyraženým na motoru
nasaďte zadní (pravý z Vašeho pohledu) řemen
namontujte napínací kladkua její pérko
namontujte snímače otáček
namontujte levý řemen a napínací kladku
zkontolujte napnutí řemenu a polohu šipek na kolech - musí být PROTI sobě
zkuste vším otočit středovým šroubem a vše pečlivě prohlédněte - poserete to jen JEDNOU :-)
nastartujte a nechte chvilku "točit"
nasaďte kryt a namontujte šrouby - POZOR jsou to 2 délky!!
nastartujte a pokud jste neutrhli motor - radujte se z dobře odvedeného díla






Pokud se Vám zdá, že v zatáčce jedete spíše rovně a nemůžete hnout s řídítkama - máte čas na výměnu ložiska, to jak jste na tom poznáte pokud zvednete motorku a jemě točíte řídítky - nesmí v nich přeskakovat, chrupat či drhnout jak na to :
Dejte motorku na zvedák a zafixujte jí popruhy, aby Vám náhodou nespadla
připravte se na náročnou operaci - dejte si panáka
demontujte přední kolo, plexi a tlumiče viz. výše, přikryjte si nádrž nějakou dekou proti oděru
povolte hlavní šroub na horních "brejlích"
demontujte přídavná světla a další kraviny, povolte ze spodu šrouby na dolních "brejlích"
chytněte za řídítka a sundejte je i s "brejlema" z rámu, položte je na nádrž
vytočte úzkou matku na ose řídítek - potřebujete speciální klíč
vytáhněte osu řídítek i se spodníma "brejlema" ven
mrkněte na jaké hrůze jste řídili :-)>
v rámu zůstali pláště ložisek - vyklepejte je ven pomocí šroubováku nebo tyčky - je to opruz, specielně to dolní



upněte osu řídítek do svěráku a sundejte dolní konické ložisko - pomožte si klidně autogenem nebo bruskou - jde to blbě
namázněte osu vazelínou a nasaďte nové konické ložisko - ideálně ho stáhněte dolů ve stahováku
do rámu ze spoda naklepněte vnější plášť ložiska
nasaďte horní ložisko
dotáhněte úzkou matku a přitáhněte osu řídítek - ideální je nyní pomocník na držení nebo změna v chobotnici :-)
dotáhněte šrouby ze spod na dolních "brejlích" našroubujte hlavní velkou matku ze zhora na osu řídítek








V životě máte několik jistot - narození, smrt a výměnu ložisek v zadním kole Vaší Valkýry. Specielně u prvních ročníků kde to nebylo s kvalitou až tak na výši.
Sundání kola Vás také může potkat - takže jak na to :
Jsou zásadně 2 varianty vyndání - s odstrojením výfuků a s výfuky . Toto je ta bez zásahu do výfukového systému.:
Potřebujete trochu nářadí a hever ke zvednutí motorky ideální je to dělat ve 2, čas cca 1 hodina.
Umístěte hever pod motor a zvedněte motorku
povolte všechny šrouby tlumičů a demontujte je
demontujte celý brzdič
povolte osu kola - z obou stran současně - (v pravo je pouze jistící šroub) a vyklepněte ji
vysuňte kolo - pozor na vymezovač - neztratit (trubička cca 4cm v levo)
zkontrolujte stav ozubení unašeče kola i převodu z kardanu (když tak výměna)


sundejte krytku z prvního ložiska a mrkněte na tu spoušť (děkujte bohu, že jste s tím dojeli :-)), ložisko vyklepněte ven
z druhé strany demontujte unašeč kola - opatrně - použijte nějakou páku - nepoškodit gumy kolem šroubů ! vyndaný potom očistěte a kontrolujte
otočte kolo a vyklepněte druhé ložisko
ložiska raději změřte - na pozdějších typech byli použity jiné rozměry!! osobně doporučuji koupit ložisko NEORIGINÁLNÍ - kvalita je stejná, máte ho ihned ceny jsou 1500or. - 500obyč a 500or. - 300obyč rozměry a kody ložisek:
dvouřádkové - 20 X 47 X 20,6 3204 2RS C3
jednořádkové - 20 X 47 X 14 6204 C3
zkontrolujte vše rozebrané - brzdič, unašeč, převod z kardanu atd...



nasaďte nové ložisko a poklepáváním ho napasujte do kola
namontujte unašeč kola
nasaďte ložisko z druhé strany
navazelínujte hřídel kola i všechny "zubatý sočástky" co najdete
nasaďte kolo zpět pozor na zuby unašeče
naklepejte osu kola
namontujte tělo brzdiče a vymezovací podložku
nasaďte tlumiče
RADUJTE se z dobře odvedené práce !!



A pokud jste to nepochopili - tady to máte ve filmu:






Jestli nebudete mít přes zimu co dělat a dlouho chvíli si nutně potřebujete zkrátit vrtáním se v motorce - zkontrolujte a vyčisttěte si karburátory.
Osobně si myslím, že je dobré to nechat na odborníky !!
Hlavně neztratit ani šroubek či těsnění.
Pár fotek co Vás čeká najdete ZDE:



A pokud jste to nepochopili - tady to máte ve filmu - stačí kliknout na foto a potom vybrat správnou epizodu - je to ve 4 dílech !!





RUN -něco pro inspiraci
Neskutečné vyznání majitele uveřejněné v EASY RIDERS
Co dodat :-)) -snad jen -jestli v tom už nepřiletěli ti Paroubkovi marťani :-)
Královna matka
Hezký článek z ČMN
Co dodat :-))
Na čtení použijte zvětšení ve vašem PC.
Odkaz na stránky s řešením technických problémů + dost různých "triků" na údržbu a vylepšení Valkýrie. Většinou velice dobře zpracované + foto. Takový Americky polopatický :-)
http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/
bude tam toho více - časem :-)
Kompletní mikrofiše Valkýrie - prostě je tam rozebraná do posledního šroubku http://www.valkyrieriders.com/shoptalk/fiche.htm
Pokud hledáte křivku výkonu a její charakteristiku tak tady je - je to ze začátku docela "kalup" :-)
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/touring/mcphotos/valkyriedyno.html
Děkuji Liborovi za dohledání odkazu !!
Držák kamery
pokud je někdo náruživý kameraman nebo si chce jen natočit svoje poslední chvilky ve 200 před zatáčkou - tak zjistí , že se blbě řídí když se drží kamera. Vše řeší držák umístěný za plexi. Ani nevím jestli je to samo-domo , ale ví to RADIM , který tímto přispěl "do mlýna" takže další dotazy na něj :-))raszka@volny.cz -Teda já hned jeden mám - kde se to dá sehnat??? ! -Roman